Το Ασβεστοχώρι βρίσκεται σε απόσταση 10 χιλιομέτρων βορειοδυτικά του κέντρου της Θεσσαλονίκης, σε υψόμετρο 400 μέτρων, χτισμένο αμφιθεατρικά στους πρόποδες δύο λόφων που αποτελούν συνέχεια του όρους Χορτιάτη. Είναι μία από τις πλέον αναπτυσσόμενες περιοχές του Νομού Θεσσαλονίκης, στην οποία προστίθενται όλο και περισσότεροι κάτοικοι. Φημίζεται για το καλό του κλίμα και την ελάχιστη υγρασία, λόγοι για τους οποίους οι Γάλλοι επέλεξαν την περιοχή για να χτίσουν στις αρχές του αιώνα Σανατόριο.
Γύρω στο 1600 υπήρχε στη θέση του σημερινού Ασβεστοχωρίου φυλάκιο, οι άνδρες του οποίου (Ελληνες κυρίως από την Μάνη) ήταν επιφορτισμένοι με τη φύλαξη του διερχόμενου ταχυδρομείου। Οι οικογένειες των φυλάκων αυτών αποτέλεσαν τον πυρήνα του πρώτου οικισμού και είχαν επίσης την ευθύνη του καθαρισμού των βυζαντινών υδραγωγείων που τροφοδοτούσαν με νερό τη Θεσσαλονίκη. Μέρος των υδραγωγείων αυτών σώζεται ακόμη μεταξύ Ασβεστοχωρίου και Χορτιάτη. Ικανοί και έμπειροι στην παραγωγή του ασβέστη, αποτέλεσαν τον πρώτο πυρήνα ασβεστοποιών και όσο περνούσαν τα χρόνια, στο Ασβεστοχώρι μετακόμιζαν και κάτοικοι άλλων περιοχών. Οι ασβεστοποιοί ξενητεύονταν, συνήθως το Φεβρουάριο, σε άλλες περιοχές όπου εργαζόταν και επέστρεφαν τον Οκτώβριο.
Το 1812, λόγω των διωγμών των Χριστιανών από τον Αλή Πασά, στην περιοχή μετοίκησαν αρκετές οικογένειες από την περιοχή των Αγράφων. Με την πάροδο των χρόνων τα μέλη των οικογενειών αυτών, που δεν ήταν ασβεστοποιοί αλλά επαγγελματίες οι οποίοι ζούσαν μόνιμα στο Ασβεστοχώρι, ενσωματώθηκαν στην τοπική κοινωνία και διαχειρίζονταν τις κοινοτικές, σχολικές και εκκλησιαστικές υποθέσεις. Θέσπισαν το τελειότερο διοικητικό σύστημα της εποχής, τη Δημογεροντία, που εκλέγονταν από το λαό κάθε τετραετία και ήταν ο προπομπός για την ίδρυση της μετέπειτας κοινότητας. Στις αρχές του 19ου αιώνα, το Ασβεστοχώρι αριθμούσε περισσότερες από 1100 οικογένειες και είχε τρία σχολεία, παρθεναγωγείο, αρρεναγωγείο και νηπιαγωγείο. Οι μετανάστες κάτοικοί του βοηθούσαν σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία των σχολείων και μεταξύ των μεγάλων ανδρών που κατάγονταν από το Ασβεστοχώρι ήταν ο αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Παλαμάς, διευθυντής της Μεγάλης του Γένους Σχολής στην Κωνσταντινούπολη.
Το Ασβεστοχώρι μετείχε ενεργά στο Μακεδονικό Αγώνα με δικό του αντάρτικο σώμα। Απελευθερώθηκε από τους Τούρκους στις 27 Οκτωβρίου 1912 και από τότε άρχισε η οργανωμένη ανάπτυξη της ασβεστοποιίας στην περιοχή। Βοήθησε σ’ αυτήν και η ανοικοδόμηση της Θεσσαλονίκης, μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917। Το πρώτο εργοστάσιο που ιδρύθηκε ήταν της «Ενωσης», και ακολούθησαν αργότερα η «Ομόνοια», η «Πρόοδος» και ο «Ερμής»। Πολλοί ασβεστοποιοί μετανάστευσαν στις γύρω βαλκανικές χώρες, κυρίως στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, όπου κατασκεύασαν δικές τους μονάδες, ενώ αρκετοί μετακόμισαν σε άλλα μέρη της Ελλάδας για τον ίδιο σκοπό. Στην Αθήνα το πρώτο εργαστάσιο ασβεστοπαραγωγής ιδρύθηκε στο Γαλάτσι από Ασβεστοχωρίτες.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΓΛΩΣΣΑ ΠΟΥ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ?ΑΚΟΥΩ ΤΗ ΓΙΑΓΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΩ ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΕΠΙΡΡΟΗ (ΜΑΝΤΣΑ) ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΙ ΑΛΛΟ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω ακούσει πως ήξεραν λίγα βουλγαρικά και βλάχικα...
ΔιαγραφήΟ κόσμος είναι ευγενικός και σε ότι χρειάζεσαι ειναις δίπλα σου...
Διαγραφήσυγχαρητήρια για το μπόγκς σας
ΑπάντησηΔιαγραφήοι γηγενείς κάτοικοι του Ασβεστοχωρίου είναι Μακεδόνες.
η από αιώνες παραδοσιακή του ονομασία είναι Πεϊζάνοβο.
η παραδοσιακή ονομασία δεν καθορίζεται από κρατική οντότητα.
αντίθετα η ονομασία Ασβεστοχώρι , προέκυψε το 1926, 14 χρόνια μετά την είσοδο του ελληνικού στρατού στη περιοχή,κατόπιν διοικητικής απόφασης της τριμελούς επιτροπής μετονομασιών του ελληνικού υπουργείου εσωτερικού , λόγω της πολιτικής που προέβλεπε απαλλαγή από τα μη ελληνικά τοπωνύμια.
όλα τα παραδοσιακά αγροτομικροτοπωνύμια του χωριού είναι μακεδονικά.
ούτε βλάχικα, ούτε πολύ περισσότερο ελληνικά.
ούτε βέβαια τουρκομογγόλικα/βουλγάρικα.
οι κάτοικοι , μέχρι και σήμερα στα σπίτια τους, στους γάμους, στις κηδείες μιλούν μακεδονικά
τραγουδούν τοπικά μακεδονικά τραγούδια και χορεύουν τοπικούς μακεδονικούς χορούς-ζάϊκο, πουστσένο, ζαβλιτσένα, στάνκενα, μπαϊτούσκινα
τα έθιμα τους έχουν μακεδονικές ονομασίες-κόλιντα μπάμπω, ζούρβα, σίρνιτσα, τζαμαλάριε, προστεβάϊνε
οι γηγενείς Αςσβεστοχωρίτες ζούνε κυρίως στη κοντινή Θεσσαλονίκη/Σόλουν, αλλά και σε όλο τον κόσμο...
κόλιντα μπάμπω για τα χριστούγεννα
Σε Αυστροουγγρικό χάρτη που χρησιμοποιήθηκε στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, η ονομασία του χωριού είναι Asvestochori. Ο χάρτης αυτός διατηρεί όλα τα τούρκικα ονόματα της περιοχής (Harmankioi, Purnar bachse κλπ) καθώς και όλα τα σλαβικά ονόματα. Καθώς ο χάρτης δεν κατασκευάστηκε το 1915 που η περιοχή έγινε πεδίο μάχης αλλά πολύ πιο πριν από τους συμμάχους τους Τούρκους και Βούλγαρους, είναι δεδομένο ότι η ονομασία του χωριού ήταν πάντα Ασβεστοχώρι. Το ίδιο μπορεί να δει κανείς σε φυλλάδιο που εκδόθηκε την δεκαετία του 1870, από κατοίκους του Ασβεστοχωρίου, που περιγράφουν το χωριό τους.
ΔιαγραφήΠρωτομαγιά
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μεγαλύτερη γιορτή των εργαζομένων. Επι Ψυχρού Πολέμου, μας την παρουσίαζαν ως γιορτή των λουλουδιών και της άνοιξης. Χαχα . Γιορτή για τα δικαιώματα των εργαζομένων. Συγνώμη, αλλά για ποιά δικαιώματα μιλάμε; Το 1884 στο συνέδριο της Αμερικανικής Ομοσπονδίας Εργασίας λήφθηκε απόφαση να γίνουν την 1η Μάη απεργιακές κινητοποιήσεις στο Σικάγο, το μεγαλύτερο τότε βιομηχανικό κέντρο των ΗΠΑ. Ακολούθησαν κινητοποιήσεις παντού.
Στην Ελλάδα, οι μεγαλύτερες κινητοποιήσεις έγιναν τον Μάη του 1936 και ο πρώτος νεκρός των συμπλοκών, ήταν ο Μακεδόνας αγωνιστής ΤΑΣΟΣ ΤΟΥΣΗΣ, από το μακεδονικό χωριό Пеизаново-Πεϊζάνοβο (Ασβεστοχώρι Θεσσαλονίκης).
H προτομή του οποίου βρίσκεται εδώ στην Θεσσαλονίκη/Σόλουν , στην Εγνατία/Βενιζέλου
ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ ΣΤΟΝ ΜΑΚΕΔΟΝΑ ΠΕΪΖΑΝΟΒΙΤΗ ΑΓΩΝΙΣΤΗ
ΤΑΣΟ ΤΟΥΣΗ / ΤΑΣΙ ΤΟΥΣΕΦ
η φωτογραφία της μακεδόνισσας ασβεστοχωρίτοσσας/πεϊζανοβίτισας χαροκαμμένης ΜΑΝΑΣ του, πάνω από τον δολοφονημένο γυιό της ΤΑΣΟ ΤΟΥΣΗ, πάνω στον δρόμο της Εγνατίας , ενέπνευσε τον Γιάννη Ρίτσο , να γράψει το αριστούργημα του τον ΕΠΙΤΑΦΙΟ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ ρε Βασίλειε Βουλγαροκτόνε Έλληνα Μακεδόνα Βυζαντινέ Βασιλιά πού είσαι να δεις τα παιδιά του Τίτο?
ΑπάντησηΔιαγραφήοι παλοιοι στο ασβεστοχωρι μιλανε βλαχικα και καποια βουλγαρικη διαλεκτο..
ΑπάντησηΔιαγραφήθα μου πει καποιοσ θελω να φυγο ασβεστοχορη εγω και οικογενεια μου πολυτεκνοι ειμαστε αλλα ο κοσμοσ θανε φυλοξενοσ η κομπλεξικοσ
ΑπάντησηΔιαγραφήThe Casinos Near Casinos Near Casino Vero - Mapyro
ΑπάντησηΔιαγραφήFind Casinos Near Casinos with Casinos Near Casino Vero in Vero and 안산 출장마사지 other 부산광역 출장안마 places to stay 의정부 출장안마 closest 강원도 출장마사지 to 안동 출장마사지 them.